IT City

طبقه بندی موضوعی

در این مقاله از وبلاگ کاتالیست ایران سعی می کنیم توضیح دهیم کاتالیزور چیست و چه فوایدی برای خودروها دارد؟ با توجه به مقررات دقیق تر آلودگی هوا ، مبدلهای کاتالیزور برای اولین بار در سال ۱۹۷۵ مورد استفاده قرار گرفت و به عنوان یکی از قوانین انگلستان تبدیل شد که از سال ۱۹۹۳ هر وسیله نقلیه جدید باید دارای گواهی CAT باشد.

مبدل کاتالیزور یا کاتالیست چیست؟

کاتالیزور یا کاتالیست بخشی از سیستم اگزوز و خروجی گازهای خودرو است. مبدل کاتالیزوری یا تبدیل کننده کاتالیزوری که در اگزوز خودروها استفاده می شوند، کاربرد جدیدی از کاتالیزور یا کاتالیست سطحی است. کربن مونوکسید و هیدروکربن های حاصل از سوخت های ناقص یا احتراق ناقض موجود در دود اتومبیل، از آلاینده های بسیار خطرناک هوا هستند. گازهایی که از اگزوز اتومبیل خارج می شوند همراه با مقداری هوا از روی کاتالیزور یا کاتالیزگر عبور داده می‌شود که این کاتالیست ها یا کاتالیزورها شامل فلزهای اکسید می باشد. گاز CO و هیدروکربن ها به CO2 و H2O تبدیل شده و نسبتا بی خطر محسوب میشوند  و در هوا رها می گردد. کاتالیزور بخش مهمی از سیستم کنترل آلایندگی خودروی شماست. ولی گاهی اوقات عملکرد آنها مختل می‌شود.

از جمله آلاینده های خطرناک موجود در دود اتومبیل گازهای کربن مونوکسید ، هیدروکربن و اکسیدهای نیتروژن هستند که واکنش های شیمیایی و تجزیه گازها توسط کاتالیزگر صورت می پذیرد و این آلاینده های خطرناک را به حداقل می‌رساند. همچنین کاتالیزور، اکسید ازت که ماده‌ای سمی است را به گاز ازت که یک گاز بی‌خطر محسوب می‌شود، تبدیل می‌کند.

در کشورهای پیشرفته و قانون مدار خارج کردن کاتالیزور و رانندگی بدون آن تخلف سنگینی محسوب می‌شود و خلاف قانون است. زیرا به محیط زیست صدمه جدی وارد می‌شود. بنابراین در صورتی خرابی کاتالیزور به فکر حذف آن نباشید. در مقالات بعد کاتالیست ایران به شما توضیح خواهیم داد که کاتالیزورهای خراب را چطور احیا نمایید.

منبع: کاتالیست ایران

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی