IT City

طبقه بندی موضوعی

توانیر، اولین کارخانه برق در ایران

چهارشنبه, ۲۳ تیر ۱۴۰۰، ۰۱:۲۷ ب.ظ

توانیر

وزارت نیرو

 از مهمترین وزارت خانه های مهم اقتصادی دولت که جهت تأمین آب و برق موردنیاز کشور انجام فعالیت نموده وزارت نیرو می باشد که در ۲۲ اسفند ۱۳۴۲ تحت عنوان «وزارت آب و برق» تأسیس شد. میزان اعتبارات سالیانه ای که این وزارت خانه دریافت می کند چند برابر دیگر وزارت خانه های کشور به شمار می آید. یکی از مهم ترین اهداف وزارت نیرو را می توان حفاظت، نگهداری، بهره برداری و بهبود کمی و کیفی منابع آب های سطحی و زیرزمینی نیز بر شمرد. نیروگاههای سوخت فسیلی، نیروگاههای برق آبی، نیروگاه های هسته ای و تولید برق هسته ای، تولید برق با انرژی های تجدیدپذیر از جمله مهمترین موارد تولید برق در کشور های مختلف دنیا به شمار می آید.

یکی از بزرگترین معذلات شرکت برق در کشور ما مصرف بی رویه آن علی الخصوص در فصل تابستان به شمار می آید. طبق آمارهای ارائه شده شرکت برق،کشور ایران سه برابر متوسط مصرف برق جهانی از این نیروی گرانبها استفاده می کند که با پیش بینی های انجام شده از شرکت برق نهایتاً صد سال دیگر بتوانیم از این انرژی‌های تجدیدناپذیر (گاز و گازوییل که در نیروگاه به عنوان سوخت استفاده می‌شوند) برق تولید شود.

باید بدانیم که سوخت فسیلی، یک منبع تمام شدنیست و استفاده از این منبع گرانبها برای تولید و استخراج برق مورد نیاز کشور بی نهایت نخواهد بود. تقریباً یک قرن پیش، کشورهای توسعه یافته‌ای مانند آمریکا به فکر استفاده از منابع تجدیدپذیر برای تولید برق افتادند؛ خبر نسبتاً خوب اینکه کشور ما  هم حدوداً 20 سالیست که با تاسیس نیروگاه‌های برقآبی (حدود 80 نیروگاه که البته همه فعال نیستند!)، هیدروژنی، هسته‌ای، زمین‌گرمایی، زیستگازیا بیوگاز، زباله‌خشک و در این زمینه فعالیت نموده و برق مورد نیاز کشور را نیز تولید می کنند. اصلاح تعرفه ها با هدف کاهش مصرف برق مشترکین پرمصرف همچنین اجبار به کاهش 30 درصدی بار صنایع بالای یک مگاوات با تغییر در ساعت کاری شهرک های صنعتی را می توان طرح های از سم شرکت توانیر برای کاهش سرانه مصرف برق کشور بر شمرد. بعلاوه طرح جایگزین کردن 10 میلیون لامپ فلوئوروسنت در شهر های گرمسیری با لامپ های ال ای دی نیز در کاهش مصرف برق نیز بی تاثیر نبوده است و می توان نمونه ای از انواع طرح های عملی وزارت خانه برای کاهش مصرف برق بر شمرد.

ایجاد شرکت های برق منطقه ای

با تصویب قانون ایجاد وزارت آب و برق، این وزارت موظف به تشکیل شرکتهای برق منطقه ای جهت اجرای طرح های برق رسانی به سراسر کشور شده است. پس از ایجاد «سازمان انرژی اتمی ایران»،  قرارشد وظیفه  مطالعه و به کار گیری سایر انرژی های تجدید پذیر به وزارت آب و برق داده شود و به همین دلیل مقدمات تشکیل وزارت نیرو برای انجام کلیه امور مربوط به آب وبرق و انرژی های تجدیدپذیر به وجود آمد.  با وقوع انقلاب اسلامی ایران وتشکیل «شواری انقلاب جمهوری اسلامی ایران» ، با تصویب لایحه قانونی راجع به تغییرات وظایف وزارت نیرو مصوب بیست و یکم تیرماه 1359 بخشی از وظایف وزارت نیرو به سایرسازمان ها یا وزارت خانه ها منتقل شد. براساس این لایحه تامین و توزیع آب آشامیدنی شهرها به استانداری و شهرداری ها منتقل شد. ادارات آبیاری و تشکیلات مربوط به آنها نیز به وزارت کشاورزی و عمران روستایی واگذار شد. بدین ترتیب یک بار دیگر وظایف وزارت نیرو دست خوش تغییر وتحول شد.

به طور کل وزارت نیرو در بخشهای برق و انرژی عهده دار سیاستگذاری و برنامهریزی کلان انرژی و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای برق و حفظ کیفیت آن در راستای توسعه پایدار و امنیت عرضه انرژی کشور می باشد.

وزارت نیرو در این بخش با سیاستگذاری، برنامهریزی، سازماندهی، هدایت، نظارت، تدوین ضوابط و مقررات و لوایح مرتبط، بسترهای لازم را برای ایجاد هماهنگی بین نقشآفرینان، فعالیت بخشهای خصوصی، تعاونی و عمومی را در تمامی عرصهها فراهم نموده و با حمایت از بهینهسازی مصرف، رونق بخشی به فضای کسب و کار در عرصه ملی و فراملی بخش برق و انرژی، حقوق کلیه ذینفعان خود شامل آحاد جامعه، بخش‌ های صنعت، کشاورزی، خدمات، دولت و نهاد های قانونگذار را رعایت می کند.

وزارت نیرو در این بخش با ارتقاء بهرهوری و بهرهگیری از فناوری های نوین، سازگار با محیط زیست و متناسب با زیرساخت های حال و آینده و توسعه مشارکت و بهرهوری منابع انسانی متخصص و خلاق بهعنوان ارزشمند ترین دارایی، نقشی مؤثر در رفاه اجتماعی و تبادل برق با کشورهای منطقه ایفا نموده و در راستای کاهش شدت انرژی، افزایش خوداتکایی و توسعه کاربرد انرژی های تجدیدپذیر اقدام میکند.

منابع:

سرو نیرو توس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی