IT City

طبقه بندی موضوعی

گازهای گلخانه ای

چهارشنبه, ۲۳ تیر ۱۴۰۰، ۱۱:۲۰ ق.ظ

گازهای گلخانه ای

در اتمسفر گاز هایی وجود دارد که سطح زمین و آب و لایه های هوا را گرم میکند.در جو زمین وقتی پرتو های خورشید وارد جو زمین بشوند، بخشی از پرتو ها جذب میشوند و سطوح زمین را گرم میکنند. امات بخش دیگری مانند آیینه بازتاب میکنند و و جذب هوا اطراف میشوند و هوا گرم میشود، با اقزایش گازهای گلخانه ای، هوا اطراف زمین انرژی خورشیدی بیشتری را جذب خود کند و دمای زمین بیشتر از حد معمول برود.

 گاز های گلخانه ای شامل:

  • بخار آب
  • دی اکسید کربن
  • متان
  • ترکیبات گازی فلوئور
  • دی نیتروژن اکسید

سر منشا آلاینده های گاز های گلخانه ای شامل:سوزاندن نفت ، گاز ، ذغال سنگ (سوخت های فسیلی)، قطع درختان ، افزایش دامپروری ، کود های شیمیایی ، ترکیبات گازی فلوئور و ..است.

فعالیت‌های انسان روی زمین ، بر روی زمین بسیاری از این گازها را به جو  اضافه کرده ‌است. بدون وجود گازهای گلخانه‌ای، میانگین دمای سطح زمین در حدود ۱۵ درجه سانتیگراد سردتر از میانگین حاضر خواهد بود.

به طور خلاصه، بازتاب نور به سمت سطح زمین که توسط جوو هوای اطراف انجام می‌شود، اثر گلخانه‌ای می‌گویند. در حال حاضر نگرانی های جهانی ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای و تغییرات آب و هوایی ناشی از آن در حال افزایش است. دی اکسید کربن بزرگترین منبع ایجاد آلودگی و نشر گازهای گلخانه ای است که با فعالیتهایی که ما بر روی سطح زمین انجام میدهیم این مقدار گاز گلخانه ای افزایش میابد.

برخی منابع گازهای گلخانه ای:

سوزاندن سوخت فسیلی و تخریب جنگل‌های درختان که باعث افزایش غلظت مقدار دی‌اکسید کربن جو کره زمین ‌شود؛   چارپایان و کشت شالیزاری برنج، استفاده از زمین و تغییرات در ناحیه تالابی، خسارات مربوط به خطوط لوله، و پراکندگی ناشی از تهویه مناطق تحت پوشش دفن زباله باعث میشود مقدار بیشتری متان در جو به وجو آید. خیلی از سیستم‌های سرپوشیده دفع زباله با تهویه کامل و به سبک‌های جدیدتر هستند که فرایند تخمیر را افزایش و بهبود می‌دهد که منابع اصلی تولید متان هستند.

استفاده از CFCها

در دهه های اخیر گازهای گلخانه‌ای به وجود اومده از صنعت و کشاورزی نقش به سزایی در گرمایش اخیر جهان ایفا می‌کند. دی‌اکسید کربن، متان، اکسید نیتروژن و سه گروه دیگر از گازهای فلوئوردار، موضوع قابل بحث در پروتکل کیوتو هستند که در سال ۲۰۰۵ وارد مراحل اجرایی خود شد. گاز ازن، متان، اکسید نیتروژن و نیز تو این توافق‌نامه‌ها مورد توجه قرار گرفتند. دقت کنید که استهلاک ازن نقش کوچکی در گرم شدن گلخانه‌ای دارد، اما این دو فرایند اغلب در رسانه‌های عمومی با یکدیگر اشتباه می‌شوند.

قبل از دخالت انسان در طبیعت و تخریب آن، جو زمین همیشه بخشی از امواج خورشید را در خود ذخیره میکرد که باعث می‌شد هوای زمین به اندازه کافی برای زیست، گرم باشد.

پس از آنکه انسان‌ها با دخالتشان در طبیعت آن را تخریب کردند، تولید گازهای گلخانه‌ای افزایش یافت و میزان جذب اشعه‌های خورشید را افزایش دادند.

تحقیقات دانشمندان نشان دهنده این است که در طول یکصد سال گذشته میانگین دمای هوا در نزدیکی سطح زمین بین 0.18 تا 0.74 درجه سانتیگراد افزایش پیدا است.

منابع:

سرو نیرو توس

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی